Sidebar

23
wo, juni

De twee Mokumono modellen e-bikes..

Sport & Lifestyle
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

035 Regio Sport & Lifestyle -- Een e-bike die wordt gebouwd als een auto. Niet met buizen maar met twee halve schalen. En nog verrassender is dat de fiets in Nederland wordt gebouwd met zoveel mogelijk Europese  onderdelen. Nieuwsgierig geworden gingen we rijden met de Mokumono e-Bike.

Tom Schiller van Mokumono Bikes vertelt ons dat het voorval met het containerschip in het Suezkanaal waarop veel onderdelen uit China zitten een belangrijk argument geeft om een Europese fiets samen te stellen. Je ziet hoe kwetsbaar we zijn voor als alles uit China moet komen. Die filosofie heeft het bedrijf al langer.

Er staan twee fietsen klaar, namelijk de Mokumono Delta S en de Mokumono Delta C. De eerste is sportiever en dat blijkt onder andere uit de zithouding terwijl de Delta C wat comfortabeler is en is voorzien van een extra bagagedrager aan de voorzijde. Ook is de firmware van de aandrijving iets anders afgesteld.

Lichtgewicht

Een van de uitgangspunten bij de fiets is dat hij licht is - deze fietsen wegen ongeveer 16 kg en dat is voor een elektrische fiets erg weinig. De motor zit in het achterwiel - toch compact - en je trapt zonder versnellingen via een riem: onderhoudsvrij en bovendien schoon maar goed hoe rijdt nu eigenlijk?

Mijn eerste ritje op de Delta S is vanaf de werkplaats in Diemen richting Weesp langs het kanaal en dan valt gelijk op dat de fiets geen versnellingen heeft. Dat was eventjes kijken maar dat wende enorm snel. Doordat de motor goede informatie krijgt uit de trapsensor krijg je altijd voldoende ondersteuning en voelt de ondersteuning heel natuurlijk aan. Alleen bij verkeerslichten helpt het als je eventjes extra druk op de trapper zet omdat anders het wegrijden vrij zwaar gaat. Eenmaal rollend kom je gemakkelijk op snelheid en ook een brugoprit is gemakkelijk te overwinnen. De fiets is erg wendbaar en gemakkelijk in het verkeer. Met schijfremmen sta je snel stil, ze grijpen zelfs redelijk fel aan. De besturing gaat als gezegd licht en eigenlijk rijdt de fiets gewoon heerlijk vlot weg. Door de dikke banden en het sportieve Brooks zadel is de fiets altijd comfortabel ondanks dat er geen vering op zit.

Weer terug wisselden we de fiets om voor een Delta C. Het model dat is voorzien van een drager en heeft een iets andere geometrie. Die moet daardoor comfortabel zijn. Daarvoor zorgt ook het bredere zadel. Je merkt het gelijk in het zitten. Inderdaad iets minder sportief maar wel gemakkelijk. De fiets lijkt iets minder hard te kunnen rijden maar dat kan schijn zijn. Eigenlijk is het een persoonlijke voorkeur en het gebruik dat je voor ogen hebt of je voor de Delta S of voor de Delta C gaat kiezen.

Forenzen

De fietsen zijn ontwikkeld om eigenlijk van woon naar werk adressen te gaan of sportief korte afstanden af te leggen. De fietsen zijn voorzien van spatborden en bagagedragers die tot 16 kg kunnen dragen. Natuurlijk is een rugtas je ook mogelijk om jouw spullen mee te nemen. Op de Delta C heb ik al genoemd dat een bagagedrager boven het voorwiel is gemonteerd. Een fietsvakantie is iets anders, dat vindt Tom ook, maar een sluit niet uit dat dit gaat gebeuren. Ik denk zelf dat je op deze fiets best wel lange afstanden kunt rijden zeker als je al sportieve fietsen gewend bent.

Wil je de fiets zelf ervaren dan kun je via de website een proefrit boeken en ik zou dat zeker doen als je aan het kijken bent naar e-bike rond de € 3000. Het frame is anders opgebouwd dan een traditionele e-bike. Door de constructie is het licht en stijf. De onderdelen komen voor het overgrote deel uit Europa en zijn van hoge kwaliteit maar dat mag je ook wel verwachten voor die prijs. De fiets wordt gemaakt in de standaard kleuren grijs maar het is door de productie in Nederland mogelijk om alle kleuren te bestellen. Het is goed om hiernaar te kijken!

 

Vitamines & Supplementen (2)

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.