Sidebar

22
do, okt

Wandelen heeft veel goede invloeden op de mens

Sport & Lifestyle
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

035 ‘s-Graveland Sport & Lifestyle — Sinds de lockdown in maart 2020 zijn we als Nederlanders veel meer gaan wandelen. De sportclubs waren dicht, de grenzen waren gesloten en het was prachtig weer. We ontdekten hoe mooi Nederland is. En dat is maar goed ook want wandelen is ook nog eens erg gezond. Op 17 oktober 2020 laat Dana Albers de wandelaars de omgeving van ‘s-Graveland met nieuwe ogen zien.

Door bewegen versterk je het afweersysteem, waardoor de risico's om ziek te worden kleiner worden. Degenen die nu het meest kwetsbaar zijn voor corona zijn de mensen met een inactieve leefstijl. Daarom is het belangrijk te bewegen, en dit te blijven doen. 

Wandelen voor veel aspecten goed

Waarom is wandelen dan zo goed? Wandelen is goed voor alles. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen: ze gaan er allemaal op vooruit. Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. En het is heel goed voor je humeur. Zeker als je gezellig met iemand samen loopt. 

Door je botten regelmatig te belasten worden ze sterker en wie veel loopt bouwt zelfs nieuwe botmassa op. Wandelen helpt ook het kraakbeen op te bouwen en waardoor je soepeler kunt bewegen.

Zoals met elke vorm van beweging, zal je ook met wandelen calorieën verbranden. Tijdens een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) verbrand je ongeveer 240 kilocalorieën. En je stimuleert bij dagelijks wandelen ook de stofwisseling waardoor je ook in rust meer verbrandt. 

Toegankelijk 

Wandelen als een sport is zeer toegankelijk. Je hebt er geen dure sportuitrusting voor nodig en het kan echt altijd en overal, alleen of samen. 

Wanneer je een normaal tempo aanhoudt en goede schoenen draagt, is het risico op blessures zeer klein. Wandelen is een compleet natuurlijke methode van bewegen die je toch al dagelijks uitvoert, dus je hoeft geen enkele spier extreem te belasten. Ook is er geen sprake van schokkerige bewegingen zoals bij hardlopen waarbij de gewrichten het zwaar te verduren kunnen krijgen.

In tegenstelling tot een bezoekje aan de sportschool, zal je je tijdens een mooie wandeling niet blind staren op een betonnen muur of telkens dezelfde mensen zien. Nee, een wandeling is letterlijk iedere keer anders. Wandelen is daarom een fantastische manier om op een rustig tempo een je conditie op te bouwen. 

Nieuwe gebieden verkennen

In je eentje een nieuw natuurgebied leren kennen kan wel spannend zijn. Wat als je de weg kwijt raakt en midden in het bos loopt? Zeker nu de winter eraan komt en het sneller donker wordt, klinkt dat niet heel fijn. Ook kan een grote wandeling saai worden als je in je eentje loopt. 

Purpose by Dana Albers organiseert regelmatig wandeltochten door heel Nederland. De oprichter is een ondernemende topsporter. In de winter ligt haar focus om de wereldtop te bereiken met alpine snowboarden. En in de zomer helpt ze als lifestyle coach om mensen in beweging te krijgen, onder andere door het organiseren van wandeltochten. 

Zaterdag 17 oktober 2020 organiseert Purpose een prachtige wandeling in 's-Graveland. Met Dana als wandelleider hoef je alleen maar te genieten van de prachtige natuur zonder de route te zoeken. Meer informatie over deze wandeling vind je op: www.danaalbers.nl/product/wandeltocht/ 

Of bekijk de facebook pagina van Purpose.

Vitamines & Supplementen

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.